Aktywny Samorząd
"AKTYWNY SAMORZĄD 2024”
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Łasku jako realizator programu „Aktywny samorząd” informuje, iż od dnia 1 marca 2024 r. wnioski o dofinansowanie w ramach Modułu I i Modułu II osoby niepełnosprawne posiadające podpis elektroniczny/Profil Zaufany będą mogły składać przez Internet w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW).
Do systemu można zalogować się poprzez stronę internetową: https://sow.pfron.org.pl/.
Film informacyjny - jak założyć profil zaufany?
Aby uzyskać instrukcję utworzenia PROFILU ZAUFANEGO należy odwiedzić stronę
https://www.gov.pl/cyfryzacja/profil-zaufany-ego-
https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany#scenariusz-przez-internet
lub zapoznać się z ofertą banku, w którym posiadają Państwo rachunki.
W 2024 roku program „Aktywny samorząd” obejmuje następujące formy wsparcia:
Moduł I – likwidacja barier utrudniających aktywizację społeczną i zawodową, w tym:
- Obszar A – likwidacja bariery transportowej:
Zadanie 1- pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16 roku życia lub osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu);
Zadanie 2 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy (adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu);
Zadanie 3 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy (adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu, w stopniu wymagającym korzystania z usług tłumacza języka migowego);
Zadanie 4 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu (adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu).
- Obszar B – likwidacja barier w dostępnie do uczestnictwa w społeczeństwie informacyjnym:
Zadanie 1 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16 roku życia lub do osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku lub obu kończyn górnych);
Zadanie 2 - dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania;
Zadanie 3 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania (adresowana do osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku);
Zadanie 4 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności - do 16 roku życia lub osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu i trudnościami w komunikowaniu się za pomocą mowy);
Zadanie 5 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego, zakupionego w ramach programu (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności - do 16 roku życia lub osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności);
- Obszar C – likwidacja barier w poruszaniu się:
Zadanie 1 – pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności - do 16 roku życia lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją uniemożliwiającą samodzielne poruszanie się za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym);
Zadanie 2 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności - do 16 roku życia lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności);
Zadanie 3 – pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, tj. protezy co najmniej na III poziomie jakości (adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności);
Zadanie 4 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne – co najmniej na III poziomie jakości (adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności);
Zadanie 5 – pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16 roku życia lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu powodującą problemy w samodzielnym przemieszczaniu się i posiadających zgodę lekarza specjalisty na użytkowanie przedmiotu dofinansowania);
- Obszar D – pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej (dziecka przebywającego w żłobku lub przedszkolu albo pod inną tego typu opieką), pomoc adresowana do osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, które są przedstawicielem ustawowym lub opiekunem prawnym dziecka.
- Obszar E – pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji osób w formie wentylacji domowej, które korzystają z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej – druki wniosków do pobrania
- maksymalna kwota dofinansowania: 100 zł miesięcznie w formie dodatku na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną
- udział własny nie jest wymagany
- stopień niepełnosprawności lub z orzeczenie o niepełnosprawności (do 16 roku życia)
- zaświadczenie o korzystaniu ze świadczenia zdrowotnego – potwierdzające aktualność świadczenia w ramach ośrodka domowego leczenia tlenem lub ośrodka wentylacji domowej
Rejestr zespołów długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie, który realizuje usługi na podstawie umowy z NFZ znajduje się pod adresem strony internetowej:
Ogólnopolski Związek Świadczeniodawców Wentylacji Mechanicznej – DLA PACJENTA (wentylacja-mechaniczna.org.pl)
Wykaz poradni/ośrodka/zespołu domowego leczenia tlenem można znaleźć pod adresami strony internetowej:
Poradnia domowego leczenia tlenem w NFZ – Świat Przychodni (swiatprzychodni.pl)
Poradnia Domowego Leczenia Tlenem na NFZ – Wybierz miasto – Spis lekarzy nfz.net.pl.
Termin składania wniosku na Obszar E rozpoczyna się od 28.10.2024 r. a kończy 30.11.2024 r.
Moduł II – pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym adresowana do osób ze znacznym, umiarkowanym lub lekkim stopniem niepełnosprawności, pobierających naukę w:
- szkole wyższej (studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie, studia podyplomowe lub doktoranckie),
- w szkole policealnej,
- w kolegium,
- osoby, które otworzyły przewód doktorski poza studiami doktoranckimi.
Terminy przyjmowania i rozpatrywania wniosków w 2024 roku:
Moduł I
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Łasku przyjmuje kwartalne cykle realizacji ocenionych merytorycznie wniosków:
I termin składania wniosków od 01.03.2024 roku do 31.05.2024 roku.
II termin składania wniosków od 01.06.2024 roku do 31.08.2024 roku.
stosując podczas zawierania umów dofinansowania zasadę punktowego systemu oceny wniosków. Wnioski ocenione w danym kwartale poniżej minimalnego progu punktowego umożliwiającego bieżące udzielenie dofinansowania oraz wnioski, które nie mogą być zrealizowane w danym cyklu ze względu na wysokość aktualnego limitu środków finansowych realizatora na realizację programu, przechodzą do puli wniosków rozpartywanych w kolejnym cyklu realizacji wniosków ocenionych merytorycznie.
Moduł II
I termin składania wniosków od 01.03.2024 roku do 31.03.2024 roku (dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2023/2024).
Wnioski złożone w/w terminie będą rozpatrywane w kwietniu, podpisanie umów nastąpi w miesiącach kwiecień -maj.
II termin składania wniosków od 01.09.2024 roku do 10.10.2024 roku (dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2024/2025).
Wnioski złożone w/w terminie będą rozpatrywane w październiku, podpisanie umów nastąpi w miesiącach listopad - grudzień.
Wszystkie osoby niepełnosprawne gorąco zachęcamy do założenia Profilu Zaufanego na platformie ePUAP i złożenie wniosku o dofinansowanie w formie elektronicznej, z użyciem systemu SOW.
Szczegółowe informacje dotyczące programu można uzyskać bezpośrednio w siedzibie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Łasku ul. 9 Maja 33 lub telefonicznie: 43 675 37 49, a także poprzez stronę internetową www.pfron.org.pl.
https://www.pfron.org.pl/aktualnosci/szczegoly-aktualnosci/news/aktywny-samorzad-w-2024-roku/
Wnioski można pobrać w siedzibie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Łasku lub ze strony internetowej www.lask.naszepcpr.pl w zakładce „Dokumenty do pobrania/Aktywny Samorząd”
Wnioski należy składać w:
Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie
ul. 9 Maja 33
98-100 Łask
Tel. 43 675 37 49